Friday 25 November 2011

Day 3.0 - DONGYANG MIRAE UNIVERSITY to GYEONGBOKGUNG PALACE


Pagi itu bergerak sekitar jam 9 lebih. Dan untuk hari ke 3, tempat yg kami nak kunjungi adalah beberapa palaces.

Sarapan pagi.

Keluar sahaja dari banggunan tempat tinggal, ini lah permandangannya. Suhu pagi itu sekitar 13 darjah dan menjadi semakin panas bila tgh hari.

Naik bas nak ke Sindorim station. Tapi sebab salah naik bas jadi pergi mana2 ntah. Tak sampai Sindorim pun. Jadi kami decide turun je mana2 stesen bas yg ada subway. Dalam bas ini jumpa 3 org lelaki dari negara jiran Indonesia. Mereka bekerja di Korea katanya, sudah 4/5 tahun. Menurut Pak Nab, di Korea sama sahaja situasinya di Malaysia di mana tenaga buruh banyak di ambil dari Indonesia. Cuma nya Malaysia terlebih banyak sbb lebih dekat dan byk pendatang haram. Populasi Indonesia di Korea katanya mencecah puluh ribu orang, sedang kan orang Malaysia cuma beratus sahaja. Jadi kalau jumpa tu nmpk mcm orang Malasyia, boleh jadi orang Indoseia sebenarnya.

Turun mana2 station ntah. Dima yg peramah sembang2 dengan lelaki2 negara jiran itu. Dan ntah mcm mana, salah sorang dari lelaki itu bersetuju untuk tolong bawa kami sampai ke Gyeongbokgung Palace. Aku sebenarnya tak rasa perlukan pun orang tu, sebab last2 die pun tgk map juga, Dan pada hari ke 3 ini sebenarnya aku rasa aku dah makin familiar dgn sistem subway di sini, sbb malam tu aku ada study sikit. Tapi orang dah offer nak tolong, layan kan sahaja.

Aku tak pasti di mana. Tapi perjalanan kami perlu ke Seoul station dahulu utk tukar line dan terus ke Gyeongbokgung.

Jalan2.

Dalam subway. Itu lah lelaki yg baik hati sudi membantu, yg memakai topi. Aku pun sudah lupa namanya.

Line biru tua, Line 1.

Urggghh pencemaran gambar

Tukar line

Ungu, line 5

Oren, line 6

Aku sgt rajin naik tangga. Mereka simpan lemak.

Dah nak sampai. Dari dalam laluan bawah tanah sudah ada gambar2 instana.

Seoul Station

Pintu gerbang awet muda. Tua je aku tgk makcik tu. kene masuk 500 juta kali kot.

Lagi gambar Gyeokbokgung

dah nk sampai

Sampai pun.

Kami masuk ikut pintu tepi. Ada pintu utama lain yg depan punya. Yg kami jumpa malam semalam sebelum naik Bus Night City Tour.

Dikawasan yg sama ada muzium.

Muzium

Pintu masuk tepi ke Gyeongbokgung Palace.


.



2 comments:

Anonymous said...

kalo mlm2 sng nmpk bintang tak? tgk langit cam cerah je, xde awan2 sgt.. sgt sedap nk stargazing mlm2..

Mukhlis AA said...

rasanya mcm tak perasan langitnya penuh dengan bintnag semasa di sana.