Monday 31 October 2011

Day 0 - BANTING to KUALA LUMPUR


Mukhlis : 14/10/2011, Jumaat. Hari ini merupakan hari terakhir aku, Kar Yee dan Dima di Banting. Kami satu kumpulan, dan pada waktu ini kami sedang menjalani district posting, di Hospital Banting, selama 4 minggu. Tapi kami dah apply cuti utk minggu terakhir 2 minggu sebelum. Feena pula posting Ortho di PPUM. Pagi itu kami masih ada kelas. Petang itu aku agak kelam kabut untuk balik ke UM. Sebelum balik singgah di Shah Alam, cadangan nye nak ke banggunan MAIS seksyen 7, ke kedai Usrah Halal Mart untuk membeli Nasgera Instant Rice (gambar di bawah).

Aku tahu tentang produk ini dari Majalah 3 rasanya, beberapa bulan lepas. Jadi aku google dan jumpe contact no Encik Firdaus (0136460554), pengedar Nasgera di area selangor nih. Die kata boleh dapatkan di kedai Usrah Halal Mart. Tapi bila aku sampai jam 730ptg di kedai tersebut, kedai tutup. Contact balik En. Firdaus katanya kedai buka dari 10pg - 6ptg sahaja. Dan baiknya En. Firdaus ni die kata die sudi hantar kan dgn percuma kepada aku. Jadi aku order 15 kotak nasi putih dan 3 nasi goreng. Janji nk jumpa di Amcorp Mall jam 930 malam.

Jadi aku rushing ke UM untuk solat maghrib dan hantar Azhar (Azhar tumpang aku balik UM). Kemudian terus ke Mid Valley, janji nk jumpa Dima untuk tukar duit. Dari hasil percarian aku, Money Exchange di Mid, tingkat bawah skali kat center court adalah yg terbaik skali. Kadar tukaran mata wang asing antara beli dan jual yg agak rendah. Pada waktu itu 1000won = RM2.70, die jual RM2.80. Tempat2 lain RM2.90 ke atas. Kemudian aku aku pergi beli sweater, mangga kecil, universal adapter dan lain2. Tepat 9.30mlm, terus ke Amcorp untuk berjumpa dgn En. Firdaus. Tapi die sampai lambat sket, mungkin jam, biasa lah jumaat malam. Die dari Puchong pulak tu, eh ke Cheras?

Dima :

My story starts at 4pm Friday. After i dropped a couple of my friends off in UM, i went straight to Bangsar to pick up my coat from the dry-cleaners. I got home, stated to unpack my Banting suitcase for some of the stuff i needed and sorted my laundry. Needless to say, my room was a complete mess by then. Thank God there are no pictures.

Then i had to go meet Mukhlis at Midvalley. I took his word about the exchange rate (like i said, he does the research none of us thought about) and suddenly i felt like a I'm a banker carrying Monopoly money around...technically i was the group's banker anyway. We parted ways, I had dinner, met with a friend and headed to my dad's place where i got a 2.5 hour lecture on travel safety, passport, baggage and NEVER to carry someone else's stuff. Frankly it was enough to dampen my spirits, but the tickets are bought and the conference paid for so...

Feena : what happened ek da day before? hehee... *berusaha merecall..come on..come on..haha* mm..oh! okay..ari jumaat pegi klas cam biase..jasad kat klas, tapi hati dah nek flight g korea..haha xde mood nak blaja! xde mood nak amik peksa dah :p tp xde la spai tersengih sorg2 time tu hehee...thp excited dah plateau sbb time dapat abstract acceptance letter dlu dah surge of excited dah hahaa..so dat friday kawan2 sume cakap "babai~" n "bestnyeee nak g korea~" n "nak souvenir~" hahaa..okay2..tank u sume! so..lpas klas barang sume dah siap kemas..*tanx to chess a.k.a nur shazwani, yg tman ak kmas beg n tido kat bilik same2 malam semalam..huu..terharu2..packing sorg2 x bes kan? hehee* so, barang dah siap, tgu bapaku amik, blk umah..seperti biase dgn syndrome suke-tertinggal-barang aku, blazer lak tertinggal..adoi! nasib baik flight ptg, so pg sblum btolak bleh g amik dlu..huu.. *sorry ba~* lpas amik blazer, g shah alam, pastu g airport..sume lapa, makan marrybrown..then check-in..okay! hahaha sambung kt day1..tank u!

Kar Yee : zzzzzzzzz




Mukhlis : Kemudian aku balik semula ke UM, untuk ambil Sazali. Sbb nak ke Tesco Shah Alam pula untuk beli makanan2 dalam gambar di atas. Terutamanya lauk2 segera mcm Brahim's. Aku dah cari di Mid tp takde. Dan aku pergi Tesco Shah Alam sbb die tutup jam 12 tgh malam. Dan waktu itu dah hampir 11 malam. Aku tak tahu kat mana lagi yg tutup lambat dan ada jual Brahim's. Nasib baik Sazali sudi teman. Tapi tak beli pun jenama Brahim's, mahal ok, RM5 ++. AKu beli yg RM3/RM4 ++ sahaja. Oh majoriti kari ayam dgn ubi kentang tak sedap ok. Dah la tawar dan rasa sgt makanan yg disimpan lama. Oh tapi ada satu tu tak igt jenama ape, lauk rendang daging, sedap ok. Terkenang kenang hari raya masa makan.


Dima : Based on our planned itinerary, i made a list of all the clothes, toiletries, medications, and all the miscellaneous stuff i needed and stated packing. My sis came over for moral support more than anything...She was the one to send me to KLSentral the next day. My stuff didn't really amount to much : 1 massive red suitcase ~15kg, 1 backpack and 1 handbag/satchel. I was so paranoid about lost baggage, I kept a set of formal wear and some necessities in my backpack. I put out the chosen outfit for the next day (I didn't realize how pink i was gonna be) then attempted to go to bed...By then it was almost 3am.

Feena : zzzzzzz
Kar Yee : zzzzzzzzz




Mukhlis : Aku sampai di UM balik around 1230 tgh malam. Time ni la baru kelam kabut nk kemas. Mmg sebelum ni aku langsung tak kemas ape2 lg. Barang2 pun baru beli. Oh aku ambil luggage 20kg. Selama ni aku naik flight aku tak pernah pk pun pasal berat beg. Naik je. Biasa mmg ambil 20kg. Tapi kali ni, esp Dima dan Feena la timbul kan isu berat beg nih. So aku mcm cuak2 jugak la takut terlebih berat ke ape. Dah la takde penimbang. Jadi pk lama jugak ape nk bawak ape tak. Last2 aku bawak je semua apa yg aku dah plan nak bawak. Pasrah. Malam tu tido tak tido jugak lah. Dan berat beg aku total yg check in cuma 14kg ._.

Setelah siap kemas esok pagi nya. Aku bawah satu beg baju tarik mcm gambar atas tu. Satu beg galas, satu beg tripod, 2 beg pegang mcm beg shopping barang tu, bawak kasut dan makanan2 yg beli di Tesco. Yang makanan2 tu la yg buat berat dan leceh. Oh dan sebut pasal makanan, sebenarnya kitorang terbawak terlalu lebih byk makanan. Tak sampai separuh pun makan. Sampai last2 terpaksa bawak balik semula. Malah ada yg kene tinggal sedikit kat sana. Membazir. Ape boleh buat da beg tak muat. Penuh dgn ole2 dan barang hasil shopping dari Korea (sila jgn pandang aku, pandang 2 org perempuan tu yg sampai berapa kali ntah keluar shopping).

Dima :

Frankly i couldn't sleep at all that night. My tummy wasn't feeling well. Pre-travel jitters? Maybe, coz this is my first time travelling internationally by myself. And in my 25 years, i've only been out of the country 4 times...and all to countries that spoke English or Malay. I wasn't worried about food, knowing how much Mukhlis brought. I had my own small stash, just-in-case.

I got up the next day, finally excited again, and wrote a blog entry about how this trip came to be http://poissonandme.blogspot.com/2011/10/leaving-on-jet-plane.html#comments


Feena : zzzzzzz
Kar Yee : zzzzzzzzz

No comments: